Nike и дигиталната общност
Все пак живеем в технологичен свят и Nike ползва тази опция за електронна връзка с клиентите си. Всъщност електронните взаимоотношения са като всички взаимоотношения, мрежи и взаимодействия, базирани на информационните технологии, но са поддържани от използването на електронна среда. Важно е да се прави разграничение между електронните връзки, контролирани и управлявани от самата компания, и тези, управлявани от клиенти или фенове.
Предимството на онлайн
платформите, управлявани от самата компания, е, че компанията има пълен контрол
върху съдържанието. Онлайн отношенията, управлявани от феновете или клиентите,
включват риска от неясноти за марката и трудности при контролирането на
съдържанието.
В някои случаи може да
има негативен ефект, когато клиентът командва марка и управлява
нейното развитие. Това обикновено се разглежда като отрицателно нещо, тъй като
вече не компанията оформя имиджа на марките, а клиентите.
През 2006 по време на
Световното първенство по футбол , Nike реши за първи път да привлече клиенти
чрез онлайн общности. Nike управлява Nike позволи на
феновете да изтеглят видеоклипове или да обсъждат теми, свързани с футбола.
Идеята зад joga.com
беше да се проследят клиентите, за да оформят маркетинга. До края на юли 2006
г. над един милион потребители се регистрираха на този сайт и главният
изпълнителен директор на Nike Марк Г. Паркър отбелязва резултата
като успех. Според Паркър, силна връзка с компанията се създава, когато
някой се присъедини към общността на Nike и това е целта на управлението
на марката.
Nikeblog.com е пример за онлайн платформа, управлявана от клиенти. Според оператора блогът има милиони уникални посещения на страниците. Блогът не е свързан със сайта на Nike а целта му е отдих и обсъждане на продуктите на Nike. Страхотно хитър ход за разбиране на удовлетвореността на клиентите, нали?
На nikeblog.com клиентите могат да
качват мнения за маратонките на Nike и да водят всякакви дискусии на различни
теми, свързани с Nike .
Поради факта, че
съдържанието на блога е само от клиенти, то той дава много по-голяма
прозрачност и яснота, има повече доверие, спрямо фирмения уеб сайт.
Клиентите се доверяват на препоръките на други клиенти, а не само на фирмената информация. Освен това
Nike няма никакви разходи във връзка с такива блогове, поради което
това е безплатен маркетинг с огромни ползи за компанията.
Положителните аспекти на
електронните връзки, управлявани от клиентите, надделяват над отрицателните.
Клиентите имат чувството, че принадлежат и са част от общността на Nike, като
участват в блогове и онлайн общности, което е добавена стойност за тях.
Взаимодействието със самата компания Nike и други клиенти на Nike също така
дава на компанията по-лична връзка с клиентите.
Nike печели от безплатния
онлайн маркетинг страшно много. Независимо от това, служители на Nike редовно
трябва да наблюдават какво става на онлайн платформите, управлявани
от клиентите, за да се възползват максимално от предоставената информация.
Коментари
Публикуване на коментар